SPELINSTRUKTION

Diddi Lotto

Kreativt skapande

Titta! Vad många olika skapande saker Babblarna kan göra!

Bildkorten passar att samla på brickorna på två olika sätt. Antingen lika på lika: Bibbi ritar på Bibbi ritar. Eller para ihop verktyget med vad Babblarna gör: Bibbi ritar på en krita.

Med spelet blir det lätt och roligt att bygga ordförråd. Barnen kan få öva på att sätta ihop ord till meningar, sortera saker i kategorier och göra minneslekar.

Skriv ut spelinstruktion

Ladda ner PDF

Skicka regler till min e-post

    Innehåll:

    6 dubbelsidiga lottoplattor

    Ena sidan på lottoplattan används som ett vanligt lotto där deltagarna samlar bilder och lägger lika på lika.

    Den andra sidan på lottoplattan gör spelet lite klurigare, för där matchas korten med Babblarna som gör olika saker med föremålen.

    24 kort

    Gör så här:

    1. Välj ett av spelen
    Vänd lottoplattorna så att alla deltagare har samma sida upp.

    2. Samla de lösa korten

    Spelförslag 1: Vanligt lotto
    Dra ett kort i taget, benämn vad Babblarna gör och lägg kortet på rätt plats på den bricka där det passar (ljusblå brickor.)

    Spelförslag 2: Associations-lotto
    Dra ett kort i taget, benämn vad Babblarna gör, men leta sedan efter saken som Babblaren använder (röda brickor.)

    För att göra spelet lite svårare kan ni lägga till regeln att den som drar kortet inte får visa det, utan bara säga vad det är på kortet och låta de andra leta på sina brickor. När någon gissar rätt läggs kortet på rätt plats.

    På korten använder Babblarna olika redskap, material, verktyg och instrument.

    Locka till meningsbyggnad genom att använda hela meningar, säg alltså inte bara ”klipper” eller “sax” utan exempelvis “Doddo klipper.” Försök få barnen att göra likadant. I takt med att barnens språk utvecklas kan vi använda allt längre meningar och till exempel säga: “Doddo klipper tyg med en sax.” Om du tänker att du hela tiden ska ligga ett steg före barnet blir du en bra modell för barnet att härma.

    Spelvariant

    Korten kan också användas till att arbeta med berättande. Plocka ut några kort och lägg på rad på bordet och så berättar ni tillsammans om vad Babblarna gör.

    ”Nu börjar det. Babblarna har skapande. Vad gör de? Doddo klipper i ett papper. Tror ni Doddo ska klistra något sedan?”

    Prata om allt ni ser på bilderna och gissa vad det kan bli. När berättelsen är klar kan du markera det genom att säga ”Nu är det slut!”

    © Hatten Förlag

    www.hattenforlag.se